Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts in telefonische verkoop? Als je nieuwe klanten wilt en verwacht dat deze volledig via social media, advertenties en online marketing als gebraden kippetjes in je mond vliegen dan moet ik je uit de droom helpen. Helaas werkt het zo niet in B2B dienstverlening. Misschien een beetje als je een volledige online business hebt zoals SAAS naar dat is voor veel ondernemers slechts een (toekomst)droom en doorgaans voorbehouden aan de grotere jongens. Maar zelfs dit soort partijen werken vaak met telemarketingbureaus, call centers en inside sales afdelingen. Hoe haal je dan als ondernemer wél meer rendement uit je marketing- en verkoopinspanningen?
Belangrijk is om een heldere strategie te hebben en deze uit te voeren! Creëer een salesproces waarbij je vanuit je doelgroep denkt en passende content maakt. Waar begeeft je doelgroep zich? Dáár ga jij je ook begeven, letterlijk en figuurlijk! Door on- en offline netwerken ga je je sociale netwerken en communities activeren om in contact te komen met je doelgroep(en). Je gaat ze effectief aantrekken door te verbinden, waardevol te zijn en te delen. Door dit op een gestructureerde manier te doen en deels te automatiseren ontstaat een proces. Dit proces kun je vervolgens optimaliseren en zo werk je aan een hogere verkoopeffectiviteit. En dus meer rendement.
Sales funnel
Welke klantcontactmomenten zijn er in de buyer journey? Hoeveel momenten heb je gemiddeld genomen nodig voor een conversie? Wie heeft contact en op welke manier? Social media, online en e-mail marketing kunnen helpen in het ontwikkelen van relaties, dit kost doorgaans weinig geld en verhoudingsgewijs wat meer tijd. Ook promoted content en andere vormen van reclame en PR zorgen ervoor dat je op de radar komt van klanten, echter dan zul je wel wat dieper in de buidel moeten tasten. Inbound marketing kan helpen om leads te genereren en potentiële klanten aan te trekken. Maar persoonlijk contact blijft toch over het algemeen noodzakelijk om tot een deal te komen.
Werk aan je vaardigheden – ken de do’s en don’ts in telefonische verkoop (Download hier)
Niet iedereen is even groot fan van de telefoon. Het blijft spannend om “zomaar” iemand te bellen. Goed nieuws, koud bellen hoeft écht niet meer, warm bellen is de standaard. Maar investeren in wat training, coaching en feedback is natuurlijk altijd een goed idee.
De telefoon staat voor mij centraal in mijn carrière. Gestart op de afdeling Telesales van DHL in april 1997 leerde ik al snel de fijne kneepjes van het telefonisch verkopen. Ik had niet kunnen vermoeden dat ik 20 jaar later wereldwijd verantwoordelijk zou zijn voor deze salesdiscipline bij het meest internationale bedrijf ter wereld. Ik implementeerde verkoopafdeling van de VS tot China en Rusland en trainde zelf wereldwijd onze Global Trade Advisors.
Op jaarbasis deed mijn team zo’n 1 miljoen telefoontjes. Je kunt je voorstellen hoeveel impact dit heeft gemaakt. het leverde DHL tienduizenden klanten en honderden miljoenen omzet op.
Blogs over telefonische verkoop
Ook onze huidige business bij Omzetcoach.nl zou niet kunnen floreren als we de telefoon niet zouden inzetten als conversietool. Mijn collega Hans Boxman schreef deze blog “70.000 telefoontjes – wat zijn mijn geheimen”. In 2018 publiceerde ik een artikel met vijf belangrijke telefonisch verkooptips op LinkedIn “Bellen is niet mijn ding dus…”. En ook deelde ik deze koud bellen tips die je helpen om je telefonische acquisitie leuker en effectiever te maken.
Mijn voormalig Telesales Supervisor en huidig Sales Deployment Manager Europe, Danny Prent, schreef;
“Ik had vroeger een hekel aan bellen; laat staat de hele dag acquisitie plegen via de telefoon. Toch koos ik er in 2010 voor om mijn carrière te beginnen als telefonisch verkoper. Ondernemers die durven te bellen hebben met de telefoon juist een extra mogelijkheid om nieuwe klanten aan zich te binden.”
Zelf aan de slag – Succesvol Verkopen Zonder te Verkopen!
Ontwikkel de telefoon als conversietool. Meetbaar en resultaatgericht. Met aandacht voor het ombuigen van beperkende overtuigingen en het wegnemen van telefoonvrees. Praktische tips en handvatten, reflectie en verdieping in een wekelijkse zoomcall. In een veilige besloten omgeving!
Claim nu jouw plek en ga actief aan de slag om prospects te bellen. Met als resultaat meer leads, opportunities, klanten en omzet.
Inclusief;
- Besloten Groep op LinkedIn
- Wekelijkse zoomcall
- Praktijkgerichte opdrachten en theorie
- Vijf modules
- Feedback op een opgenomen gesprek