Kun je leads genereren en klanten aantrekken met LinkedIn? Dat is inmiddels wel bewezen. Als je doelgroep zich op LinkedIn bevindt kun je als ondernemer, sales- of marketingprofessional dit platform niet meer links laten liggen. Hieronder deel ik vijf verschillende creatieve manieren om geld te verdienen met LinkedIn.
Voor veel gebruikers is LinkedIn nog steeds een digitaal CV of hooguit een plek om af en toe wat inspiratie of informatie vandaan te halen. Veel verder dan een digitale weergave van je netwerk gaat het dan niet worden.
Dagelijks zijn 771.000 mensen actief op LinkedIn
Volgens het recent verschenen Marketing Facts Jaarboek 2020-2021 laat LinkedIn een groei zien van het dagelijks aantal actieve gebruikers van +26%. Een toename van zo’n 160.000 gebruikers per dag. Daarmee wordt dit zakelijke platform steeds meer een must have in de marketing- en verkoopstrategie van bedrijven en ondernemers. Iedereen met een B2B propositie heeft kansen op LinkedIn.
Mijn persoonlijke ervaring met LinkedIn
Voordat ik als ondernemer begon werkte ik bij het meest internationale bedrijf ter wereld, DHL. Ik was er wereldwijd verantwoordelijk voor Inside Sales en Lead Management en leidde een team van 250 medewerkers in vijftig verschillende landen.
Ik zag grote kansen voor de verkopers om zelf leads te genereren met behulp van LinkedIn. De voorbeelden die we uit tests zagen kenden een ongekend hoge conversie. Hierdoor nam de verkoopeffectiviteit enorm toe. Na een pilot die maar liefst 600% ROI opleverde in drie maanden tijd kreeg ik groen licht voor een wereldwijde uitrol. Helaas gooide nieuw management roet in het eten. Er bleek bij de nieuwe CEO onvoldoende draagvlak voor Inside Sales. Ook een verdere digitalisering van het marketing- en verkoopproces was geen prioriteit.
In de tussentijd was ik mijn leerervaringen intern en extern aan het delen. Ik fungeerde met mijn persoonlijke LinkedIn account als rolmodel. In juni 2017 sprak ik naast Marcel Molenaar (CEO LinkedIn Benelux) op de Social Media Summit in Brussel. Ik liet aan andere bedrijven zien hoe wij social selling implementeerden. De toehoorders waren een stuk enthousiaster dan het nieuwe management van mijn werkgever. Ik had inmiddels besloten om een eigen bedrijf op te richten en zag volop kansen om met LinkedIn geld te gaan verdienen.
Vijf manieren om met LinkedIn geld te verdienen
1. LinkedIn gebruiken om deelnemers voor trainingen en workshops te werven
Ik startte met Omzetcoach.nl in februari 2017 en begon betaalde workshops te geven over het effectief aantrekken van klanten via LinkedIn. Het onderwerp waarover ik sprak bewees zich in de praktijk doordat de deelnemers allemaal via LinkedIn aangetrokken werden. In de afgelopen 3,5 jaar trokken we in totaal ruim 600 klanten aan waarvan een groot deel deelnemers aan deze workshops LinkedIn for Business. Voor het proces gebruiken we een strategie die we “sociaal verkopen” noemen. De strategie, technieken, processen en systemen vormen een sterke combinatie van social selling, inbound marketing en een gestructureerd opvolgproces. We maken het duurzaam door data te verzamelen en deze naar eigen systemen over te brengen. Uiteraard alleen met toestemming van deelnemers.
2. LinkedIn als onderdeel van de sales funnel
Inmiddels organiseren we maandelijks webinars, kennissessies en events. We gebruiken slimme technieken die verfoeid worden door LinkedIn goeroes (maar die wél werken) om het bereik en de impact van onze bijdrages te vergroten. Door deze zogeheten oogstbijdrages krijgen we veel aanmeldingen die in de sessies door middel van een upsell weer converteren naar bijvoorbeeld een verkooptraining, omzetcoaching of bijvoorbeeld hulp bij contentcreatie.
3. Een directe betaallink naar een download
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Regelmatig plaatsen we in onze bijdrages en artikelen een link naar een betaalde download. Een goed voorbeeld hiervan is de checklist voor het vergroten van bereik en impact met LinkedIn bijdrages. Deze checklist is te downloaden en meteen via i-deal te betalen. Inmiddels doen we hetzelfde met betaalde webinars en zo verdienen we elke maand extra geld met LinkedIn. Niet alleen goed voor ons maar ook voor enkele sociaal maatschappelijke doelen die we met de opbrengst ondersteunen.
4. Online advertentiekosten besparen
Ruim drie ton, becijferde ik onlangs, heb ik bespaard op LinkedIn advertentiekosten op LinkedIn in de afgelopen 2,5 jaar. Met mijn organisch bereik van zo’n tien miljoen views op bijdrages in dezelfde periode zou ik aan LinkedIn dus een vermogen hebben moeten betalen als het promoted content zou zijn geweest. Leads genereren met LinkedIn was nog nooit zo makkelijk en goedkoop.
5. Online Cursussen geven via LinkedIn
De grootste omzetgenerator voor ons bedrijf tot nu toe. Ik kreeg het idee voor online cursussen via LinkedIn in de zomer van 2019. Ik had een vergaderlocatie voor een van onze workshops gehuurd van Charlotte van ’t Wout. Zij was begonnen met het geven van cursussen via Instagram Stories en profiteerde op die manier van haar grote schare aan volgers. Ik bedacht dat zoiets ook mogelijk zou moeten zijn op LinkedIn. Zo zou ik wellicht een deel van mijn 18.000 volgers sneller als klant kunnen krijgen.
We begonnen te experimenteren en na twee pilots en een Try Out gaven we het bijna op. Dit werkte niet! Maar dankzij waardevolle feedback van deelnemers en de nodige leermomenten hadden we in het najaar van 2019 alsnog een succesvol LinkedIn for Business Implementatietraject. Via de tijdlijn van vijf verborgen groepen op LinkedIn helpen we deelnemers om sociaal verkopen als strategie te omarmen en implementeren. Hierdoor kunnen ze op een leuke manier meer leads genereren met LinkedIn en effectief klanten aantrekken.
Tijdens de recente Coronacrisis heeft dit concept zich volop bewezen. Inmiddels verkopen we drie van deze cursussen voor bedragen tussen de 997,- en 1.997,- en gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Het mooie is dat dit concept in de basis kosteloos is, geen IT kennis vereist is, het superflexibel is én we volop kunnen blijven innoveren. Zo bieden we inmiddels LinkedIn contentcreatie trainingen en verkooptrainingen aan via modules in verborgen groepen.
Onbegrensde mogelijkheden met LinkedIn
Uiteraard zijn er nog veel meer manieren waardoor LinkedIn jouw goudmijn kan worden. Denk aan het promoten van je boeken, gevraagd worden als spreker, aantrekken van medewerkers, vinden van een baan etc.
Voor mijzelf, ons bedrijf en veel van onze klanten zie ik letterlijk onbegrensde mogelijkheden. Dankzij LinkedIn is de wereld een stuk kleiner geworden. Met digitale hulpmiddelen en moderne technologie kun je net zo makkelijk een klant in Seoul of in Kaapstad helpen als in Amsterdam. Ik haal deze voorbeelden niet zomaar aan want beide komen inmiddels uit de praktijk. Onder de internationale merknaam Revenuecoach.com gaven we in 2019 een live training aan medewerkers van de First National Bank in Kaapstad. En met Zoom bieden we omzetcoaching aan voor een klant in Zuid-Korea. Daarnaast is de eerste cursus via LinkedIn in het Engels een feit. De komende jaren gaan we ons nog uitstekend vermaken op dit platform.
Over de auteur:
Franck Fielemon is oprichter en eigenaar van Omzetcoach.nl. Met zijn bedrijf helpt hij ondernemers om hun omzetdoelen te halen door het verhogen van verkoopeffectiviteit. Franck is zeer actief op LinkedIn en deelt op zijn eigen profiel regelmatig Succesvol Verkopen Tips. Volg hem via https://www/linkedin.com/in/franckfielemon.